Pamätám si na svoju prvú cestu do Talianska, dva dni pred cestou som nespala, študovala som trasy, mapy, čítala som o poplatkoch, mýtniciach, študovala ceny benzínov ... Dnes to neriešim. Trasu Bratislava Lignano jazdím už po pamäti, ako jazdím k rodičom na chalupu. Beriem so sebou môjho Mia (navigátor), ale zvuk už vypínam, používam ho iba na sledovanie štatistických údajov, za ako dlho budem v cieli, ako dlho som už na ceste, koľko kilometrov mám za sebou a koľko pred sebou, kedy bude vhodné odpočívadlo a podobne. Druhá dôležitá vec pre mňa v aute je hudba. Ak jazdím sama tak si spolu s rádiom nahlas spievam, ak jazdíme s rodinou tak iba polohlasno, alebo lalala. Nebaví ma ladiť stanice na rádiu, preto keď za hranicami niekde pred Viedňou prestane vysielať moju obľúbenú stanicu (nie je signál), prepínam na cédečko. Tých si nesmiem zabudnúť nabaliť. Veľa ich vozím v aute, ale niekedy mám špeciálnu náladu a musím si v zásobníku hudby niečo povymieňať, podopĺňať.
Tranzit cez Rakúsko
Na benzínke v Petržalke tankujem do plna. Na predné sklo pod slovenskú celoročnú diaľničnú nálepku lepím rakúsku desaťdňovú. Manžel umyje okná, doplní náplň do ostrekovačov aj nejaké pitivo pre každého, všetci si povinne odskočíme na toaletu a vyrážame - smer Taliansko, dovolenka Lignano. Po niekoľkých úvodných kilometroch sa dostávame cez hraničný priechod Kittsee do Rakúska. Približne 50 km úsek trasy pred Viedňou je dobrým tréningom na rakúsky štýl jazdy po diaľnici. Nízko ponad diaľnicu preletí veľké dopravné lietadlo, to prechádzame okolo letiska Schwechat. Obchvat okolo hlavného mesta Viedeň nás navedie na diaľnicu E59 smerujúcu na juh do štajerského hlavného mesta Graz. Tento úsek meria asi 200 km a je vcelku príjemný až na množstvo obmedzení rýchlosti. Takmer nikdy sa mi nepodarilo za cca 20 rokov prejsť týmto úsekom bez "prác na ceste". Diaľnica je neustále opravovaná. Podobne ako česká D1. Za Grazom smerujeme na hraničný priechod Villach-Tarvisio. Prechádzame popri meste Klagenfurt a nádhernom jazere Worthersee, ktoré je ideálnym miestom na kávu, ak máte dosť času.
Prehrávač mi hrá, ja si spievam, slnko svieti a diaľnica fičí proti mne. Všetko je naladené na príjemnú dovolenku. Zopár rutinných zastávok na kafe a toaletu počas cesty Rakúskom a ani sa nenazdáme, už sme na závorách vstupnej mýtnice v Taliansku. Tu si z automatu ( podobnému na lístky MHD v Bratislave ) zoberiem lístoček s označením miesta ( Tarvisio ) kde sme sa do siete talianskych diaľníc napojili. Tento doklad vkladám do peňaženky, bude úžitočný až budem diaľnicu opúšťať. Do Talianska jazdím trasou (SK) - Bratislava - (A) - Viedeň - Graz - Klagenfurt - Villach - (I) Tarvisio - Udine - Palmanova - Latisana - Lignano. Prejazd cez Alpy a dlhý zjazd z hôr k moru diaľnicou až do mestečka Palmanova je asi najkrajším úsekom trasy. Možno že to spôsobuje približovanie mora. V Palmanova sa cesta ypsilonovite rozdeľuje. Doľava pokračujú všetci, ktorí cestujú do Slovinska a ďalej na chorvátske pobrežie Jadranu, doprava odbočujem ja a všetci čo pokračujú smerom na Benátky a k talianskemu moru.
Diaľnice v Taliansku používajú mýtny systém
Na úseku Palmanova - Benátky, čo je 100km dlhý a takmer ako v Amerike rovný úsek diaľnice (takmer vždy s hustou premávkou) si stíšim hudbu a zvýšim pozornosť. Nikdy si neviem presne zapamätať odbočky z tejto diaľnice. A to sme sa tu už aj s použitím nášho navigátora zatúlali. Viem, že prvý zjazd je do letoviska Grado, potom sa odbáča do Lignana a do Bibione, trocha neskôr je diaľničný výjazd do Caorle a Lido di Jesolo a potom už dorazíte do Benátok, tadiaľ pokračujú tí ktorí cestujú k moru hlbšie do Talianska.
Našťastie si pamätám, že z onej ypsilonovej odbočky v Palmanova budem odbčovať z diaľnice približne po 20km. A naozaj zazriem tú malú smerovku Lignano pri ceduli Latisana a Bibione. To už viem, že sme správne a nemám sa kde stratiť. Zastavím na rampách (výjazd z diaľnice), stiahnem bočné sklo a podávam ujovi cez okienko doklad z Tarvisia. Ujo mi spočíta cenu, ktorá na mňa zabliká na červenom displeji € 9,90. Zaplatím mu desať Euro a pýtam si potvrdenie ( ... ričevuto prego). Ujo ma mrknutím oka pozdraví a popraje príjemnú dovolenku. Otvorí závoru a my pokračujeme po obyčajnej ceste smerujúcej rovno k moru. Pred nami je asi 20 km jazdy v súvislej kolóne dovolenkárskych áut. Pridám si zvuk, práve ide pecka od Erosa Ramazzottiho. Manžel odkladá potvrdenku a poznamená "opäť zdraželi". Ceny za diaľnice idú každý rok hore, teraz to vychádza okolo 7 euro za 100 kilometrový úsek diaľnice, pred 4-5 rokmi stála diaľnica približne 5 euro za 100km. Nuž aj mýtny systém na ktorom sú postavené diaľnice v Taliansku treba nejako uživiť. Ešte chvíľku, pozor na predpisy (vidieť policajtov) a sme v Lignane.
Vyrážali sme ráno o 9 hodine s plnou nádržou a po 7 hodinách jazdy s dvoma prestávkami a jedným tankovaním sme v cieli. Zastavíme pred miestnou turistickou agentúrou o 16:30 hod. Tu vybavíme všetky náležitosti okolo pobytu, dostávame mapky, telefónne kontakty, posteľnú bielizeň, plánik cesty k rezidencii kde budeme ubytovaní, kľúče. Po štvrť hodinke sa snažím nasúkať auto na parkovacie miesto, ktorého rozmery sú asi iba o 10cm väčšie na každú stranu môjho auta. Po niekoľkonásobnom cukaní do predu a do zadu vystupujem a slávnostne otváram kufor. S manželom po sebe významne mrkneme očkom a odovzdávam mu kľúče od auta. Ja si beriem tie od apartmánu, doklady, prvý kus batožiny, deti a idem sa ubytovať. On ešte doladí polohu auta na parkovisku a povynáša zbytok vecí do apartmánu. Villa Dal Moro, sme na treťom poschodí, priamo naproti pláže s výhľadom na more. Obzeráme si najprv nádherný obrovský apartmán s terasou. Všetko čistulinké, nový nábytok, priestor pôsobí obrovsky. Úsmev sa usadí na tvári, keď sa z terasy dívam po roku na more. Objatie s rodinou, rýchla sprcha, ktosi medzi tým urobil kávu a začíname dovolenku Lignano - káva na terase, zapadajúce slnko, vôňa slaného vzduchu ...waaaaa áw
Parametre trasy Bratislava Lignano
Náš kilometrovník zaznamenal, že sme prešli vzdialenosť 140km po platenom úseku talianskych diaľníc, podobné údaje uvádzala aj auto-mapa Talianska. Pre istotu si vždy vozím aj papierové mapky, keby napr. zlyhal navigačný systém. Taktiež dobrou pomôckou je vytlačená mapa trasy Bratislava Lignano z niektorého internetového portálu (napr. z guglu), kde sú všetky dôležité údaje, miesta prejazdu, vzdialenosti, tankovanie, alternatívy a iné parametre trasy, časy ...
Zväčšiť trasu Bratislava - Lignano
• Bratislava - Lignano = 613 km / 7 hod. 15 min. (2 prestávky + 1x tankovanie)
• Tranzit Rakúsko = 450 km (diaľnica € 12,00/10 dňová nálepka)
• Tranzit Taliansko = 160 km / 134 km diaľnica platená (cca € 7,00 / 100km)
• Platený úsek v Taliansku = Tarvisio - Latisana = 134km = €9,90
• Platné vodičské oprávnenie
• Technický preukaz + zákonné poistenie vozidla
Obsah článku:
cesta do Talianska; trasy, mapy, poplatky, mýtnice, benzín; trasu Bratislava Lignano; navigátor; štatistické údaje cieľ ceste kilometre odpočívadlo; hudba jazda rádio prehrávač cédečko; hranice benzínka tankujem palivo plná nádrž toaleta hraničný prejazd; diaľničná nálepka, náplň do ostrekovačov; počasie jazda v noci, mýtnica diaľničné poplatky; dlhý úsek križovatka; mýtny systém, hustota premávky, zvýšiť pozornosť, odbočka z diaľnice, diaľničný výjazd, smerové tabule, doklad cena, smer kolóny áut, diaľnice v Taliansku; príjemná dovolenka, parkovacie miesto parkovisko, kľúče od auta batožina.
Blog:
dovolenka Lignano Taliansko trasa mapa more pláže Lignano dovolenka letovisko ubytovanie hotely apartmány last minute fotogaléria Benátky zábava Friuli Rím letenky počasie kontakt spolupráca bloguje napísali blog dovolenka Lignano.
Kľúčové slová:
cesta travel mapka trasy vzdialenosť kilometrovník hlavné mestá európskych krajín a vzdialenosť do Lignana ako sem prísť autom, loďou, vlakom, letecky, autobusom miestny charter zážitky z cesty diaľnice mýto, diaľničné známky, ceny tankovanie pohonné hmoty odpočívadlá cesta s cestovkou (autobusom) spomenúť výhody nevýhody nočná jazda počasie policajti bezpečnosť doprava navigácia GPS trasa Bratislava Lignano tranzit navigačný systém povolená rýchlosť pokuty policajti doprava obmedzenie maximálna rýchlosť Bratislava.
Ja urobím trasu Blava - Lignano do šesť hodín, na jeden záťah (nebyť obmedzujúceho Rakúska, dalo by sa výsledný čas ešte o hodinku zlepšiť). Na to je však potrebné auto s veľkou nádržou a slušnou spotrebou. Malé autíčka sa chvália ekonomikou prevádzky, ale my veľké autá ponúkame výkon, silu rýchlosť a šetrenie času svojim majiteľom. Vyskúšajte komfort spojený s parametrom dojazd od BMW.
OdpovedaťOdstrániťasi pokus o reklamu ;-) prečo nie, nech sa páči
Odstrániťnič poučne ani rozumne si tu nepridal..naopak
OdpovedaťOdstrániťsi stazujes, alebo sa chvalis ze mas BMW?
OdpovedaťOdstrániťĎakujeme za užitočný návod na cestu (pekne napísané..):)
OdpovedaťOdstrániťDakujeme za navod,vyuzijeme
OdpovedaťOdstrániťRakúskom sa dá prefrčať tiež pomerne rýchlo, je potrebné poznať rozmiestnenie radarov. Problémové sú prejazdy v tuneloch, kde sa nevypláca prekračovať rýchlosť. Pri prekročení o viac než 20% z povolenej rýchlosti vám príde domov dosť mastná pokuta. Nezaplatiť ju by znamenalo vymáhanie alebo zhabanie vozidla pri ďalšej jazde Rakúskom.
OdpovedaťOdstrániť